MENU
"Pomysłowe i tfurcze" wykorzystanie NS herbu wrocławskiego.
Tarcza jest od właściwego herbu, więc pierwsi byli "tfurcy" AD 1938.

Dodał: PP° - Data: 2004-04-25 11:46:42 - Odsłon: 10049
25 kwietnia 2004

  • /foto/3732/3732929m.jpg
    1163 - 1530
  • /foto/6/006241m.jpg
    1530
  • /foto/26/26924m.jpg
    1530
  • /foto/9230/9230701m.jpg
    1530
  • /foto/96/96849m.jpg
    1544 - 1545
  • /foto/390/390055m.jpg
    1570
  • /foto/371/371769m.jpg
    1805
  • /foto/363/363265m.jpg
    1898
  • /foto/363/363266m.jpg
    1898
  • /foto/363/363267m.jpg
    1898
  • /foto/363/363271m.jpg
    1898
  • /foto/7029/7029600m.jpg
    1900
  • /foto/242/242458m.jpg
    1912
  • /foto/6524/6524430m.jpg
    1913
  • /foto/4589/4589296m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/0/000721m.jpg
    1914 - 1926
  • /foto/24/24162m.jpg
    1918 - 1919
  • /foto/369/369639m.jpg
    1930
  • /foto/370/370251m.jpg
    1930
  • /foto/370/370252m.jpg
    1930
  • /foto/39/39570m.jpg
    1933
  • /foto/39/39571m.jpg
    1933
  • /foto/39/39578m.jpg
    1933
  • /foto/38/38213m.jpg
    1933 - 1938
  • /foto/390/390082m.jpg
    1935
  • /foto/4503/4503492m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/196/196875m.jpg
    1937
  • /foto/3732/3732917m.jpg
    1938
  • /foto/7370/7370312m.jpg
    1938
  • /foto/5365/5365618m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/6858/6858664m.jpg
    1947
  • /foto/6858/6858666m.jpg
    1947
  • /foto/3406/3406754m.jpg
    1948
  • /foto/7317/7317227m.jpg
    1948
  • /foto/280/280068m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/210/210095m.jpg
    1954 - 1955
  • /foto/3243/3243193m.jpg
    1955 - 1959
  • /foto/410/410407m.jpg
    1959
  • /foto/7073/7073130m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/3966/3966711m.jpg
    1961
  • /foto/3965/3965092m.jpg
    1962
  • /foto/35/35930m.jpg
    1965
  • /foto/35/35931m.jpg
    1965
  • /foto/104/104107m.jpg
    1965
  • /foto/8891/8891558m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/365/365024m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/16/16251m.jpg
    1970
  • /foto/5805/5805665m.jpg
    1970
  • /foto/4163/4163996m.jpg
    1975
  • /foto/433/433329m.jpg
    1978
  • /foto/4032/4032664m.jpg
    1978 - 1985
  • /foto/3905/3905548m.jpg
    1980
  • /foto/327/327624m.jpg
    1981
  • /foto/8935/8935940m.jpg
    1981
  • /foto/6682/6682907m.jpg
    1984
  • /foto/443/443269m.jpg
    1987
  • /foto/443/443270m.jpg
    1987
  • /foto/443/443272m.jpg
    1987
  • /foto/3306/3306184m.jpg
    1987
  • /foto/3306/3306185m.jpg
    1987
  • /foto/5816/5816664m.jpg
    1990 - 1995
  • /foto/9/9561m.jpg
    2002
  • /foto/4122/4122502m.jpg
    2003
  • /foto/4/004347m.jpg
    2003
  • /foto/4/004348m.jpg
    2003
  • /foto/4/004462m.jpg
    2004
  • /foto/4/004463m.jpg
    2004
  • /foto/4/004464m.jpg
    2004
  • /foto/4/004465m.jpg
    2004
  • /foto/4/004466m.jpg
    2004
  • /foto/4/004467m.jpg
    2004
  • /foto/4/004737m.jpg
    2004
  • /foto/32/32244m.jpg
    2004
  • /foto/4/004248m.jpg
    2004
  • /foto/4/004251m.jpg
    2004
  • /foto/4/004252m.jpg
    2004
  • /foto/4/004253m.jpg
    2004
  • /foto/4/004254m.jpg
    2004
  • /foto/4/004255m.jpg
    2004
  • /foto/4/004256m.jpg
    2004
  • /foto/4/004820m.jpg
    2004
  • /foto/4/004821m.jpg
    2004
  • /foto/4/004822m.jpg
    2004
  • /foto/4/004396m.jpg
    2004
  • /foto/4/004505m.jpg
    2004
  • /foto/4/004517m.jpg
    2004
  • /foto/4/004518m.jpg
    2004
  • /foto/4/004577m.jpg
    2004
  • /foto/4/004578m.jpg
    2004
  • /foto/4/004643m.jpg
    2004
  • /foto/4/004722m.jpg
    2004
  • /foto/4/004783m.jpg
    2004
  • /foto/4/004793m.jpg
    2004
  • /foto/4/004811m.jpg
    2004
  • /foto/5/005096m.jpg
    2004
  • /foto/5/005123m.jpg
    2004
  • /foto/5/005133m.jpg
    2004
  • /foto/5/005277m.jpg
    2004
  • /foto/5/005434m.jpg
    2004
  • /foto/5/005546m.jpg
    2004
  • /foto/5/005679m.jpg
    2004
  • /foto/5/005688m.jpg
    2004
  • /foto/5/005789m.jpg
    2004
  • /foto/5/005882m.jpg
    2004
  • /foto/6/006257m.jpg
    2004
  • /foto/6/006382m.jpg
    2004
  • /foto/7/007067m.jpg
    2004
  • /foto/7/7271m.jpg
    2004
  • /foto/7/7541m.jpg
    2004
  • /foto/8/8035m.jpg
    2004
  • /foto/8/8982m.jpg
    2004
  • /foto/9/9535m.jpg
    2004
  • /foto/10/10238m.jpg
    2004
  • /foto/10/10836m.jpg
    2004
  • /foto/10/10856m.jpg
    2004
  • /foto/10/10816m.jpg
    2004
  • /foto/10/10818m.jpg
    2004
  • /foto/11/11232m.jpg
    2004
  • /foto/11/11612m.jpg
    2004
  • /foto/46/46330m.jpg
    2004
  • /foto/22/22417m.jpg
    2004
  • /foto/13/13037m.jpg
    2004
  • /foto/23/23994m.jpg
    2004
  • /foto/15/15202m.jpg
    2004
  • /foto/16/16104m.jpg
    2004
  • /foto/17/17462m.jpg
    2004
  • /foto/18/18360m.jpg
    2004
  • /foto/18/18361m.jpg
    2004
  • /foto/18/18362m.jpg
    2004
  • /foto/18/18364m.jpg
    2004
  • /foto/26/26744m.jpg
    2004
  • /foto/38/38763m.jpg
    2005
  • /foto/34/34049m.jpg
    2005
  • /foto/31/31734m.jpg
    2005
  • /foto/37/37903m.jpg
    2005
  • /foto/35/35196m.jpg
    2005
  • /foto/39/39992m.jpg
    2005
  • /foto/46/46486m.jpg
    2005
  • /foto/47/47317m.jpg
    2005
  • /foto/60/60555m.jpg
    2005
  • /foto/50/50357m.jpg
    2005
  • /foto/60/60827m.jpg
    2005
  • /foto/53/53644m.jpg
    2005
  • /foto/55/55688m.jpg
    2005
  • /foto/60/60932m.jpg
    2005
  • /foto/65/65411m.jpg
    2006
  • /foto/64/64352m.jpg
    2006
  • /foto/202/202630m.jpg
    2006
  • /foto/255/255151m.jpg
    2006
  • /foto/84/84755m.jpg
    2006
  • /foto/127/127754m.jpg
    2006
  • /foto/92/92220m.jpg
    2006
  • /foto/248/248865m.jpg
    2006
  • /foto/97/97535m.jpg
    2006
  • /foto/109/109265m.jpg
    2006
  • /foto/110/110119m.jpg
    2006
  • /foto/113/113916m.jpg
    2006
  • /foto/119/119728m.jpg
    2006
  • /foto/163/163515m.jpg
    2007
  • /foto/144/144488m.jpg
    2007
  • /foto/144/144490m.jpg
    2007
  • /foto/144/144492m.jpg
    2007
  • /foto/144/144493m.jpg
    2007
  • /foto/151/151015m.jpg
    2007
  • /foto/161/161802m.jpg
    2007
  • /foto/161/161718m.jpg
    2007
  • /foto/255/255313m.jpg
    2007
  • /foto/216/216076m.jpg
    2008
  • /foto/203/203073m.jpg
    2008
  • /foto/205/205289m.jpg
    2008
  • /foto/221/221062m.jpg
    2008
  • /foto/218/218004m.jpg
    2008
  • /foto/222/222091m.jpg
    2008
  • /foto/222/222111m.jpg
    2008
  • /foto/225/225562m.jpg
    2008
  • /foto/235/235379m.jpg
    2008
  • /foto/238/238036m.jpg
    2008
  • /foto/251/251662m.jpg
    2008
  • /foto/264/264919m.jpg
    2009
  • /foto/291/291119m.jpg
    2009
  • /foto/275/275500m.jpg
    2009
  • /foto/318/318769m.jpg
    2009
  • /foto/3334/3334626m.jpg
    2009
  • /foto/317/317911m.jpg
    2010
  • /foto/319/319298m.jpg
    2010
  • /foto/371/371764m.jpg
    2011
  • /foto/373/373785m.jpg
    2011
  • /foto/388/388827m.jpg
    2011
  • /foto/388/388829m.jpg
    2011
  • /foto/388/388918m.jpg
    2011
  • /foto/388/388831m.jpg
    2011
  • /foto/391/391253m.jpg
    2011
  • /foto/395/395699m.jpg
    2011
  • /foto/434/434317m.jpg
    2012
  • /foto/434/434375m.jpg
    2012
  • /foto/440/440464m.jpg
    2012
  • /foto/441/441592m.jpg
    2012
  • /foto/4664/4664365m.jpg
    2012
  • /foto/6524/6524064m.jpg
    2012
  • /foto/6524/6524065m.jpg
    2012
  • /foto/6524/6524072m.jpg
    2012
  • /foto/3565/3565930m.jpg
    2012
  • /foto/3575/3575809m.jpg
    2012
  • /foto/3602/3602304m.jpg
    2012
  • /foto/3813/3813608m.jpg
    2013
  • /foto/3811/3811817m.jpg
    2013
  • /foto/3812/3812910m.jpg
    2013
  • /foto/3897/3897314m.jpg
    2013
  • /foto/3855/3855681m.jpg
    2013
  • /foto/3863/3863301m.jpg
    2013
  • /foto/4324/4324018m.jpg
    2013
  • /foto/3867/3867641m.jpg
    2013
  • /foto/3896/3896570m.jpg
    2013
  • /foto/3896/3896848m.jpg
    2013
  • /foto/4382/4382346m.jpg
    2013
  • /foto/3997/3997744m.jpg
    2013
  • /foto/4051/4051322m.jpg
    2013
  • /foto/4075/4075803m.jpg
    2013
  • /foto/4621/4621531m.jpg
    2014
  • /foto/5700/5700273m.jpg
    2014
  • /foto/4942/4942834m.jpg
    2014
  • /foto/5106/5106157m.jpg
    2014
  • /foto/4882/4882272m.jpg
    2014
  • /foto/4885/4885225m.jpg
    2014
  • /foto/4898/4898476m.jpg
    2014
  • /foto/4903/4903807m.jpg
    2014
  • /foto/5281/5281240m.jpg
    2015
  • /foto/5373/5373609m.jpg
    2015
  • /foto/5478/5478010m.jpg
    2015
  • /foto/5564/5564019m.jpg
    2015
  • /foto/5671/5671448m.jpg
    2015
  • /foto/5654/5654681m.jpg
    2015
  • /foto/5677/5677232m.jpg
    2015
  • /foto/5753/5753749m.jpg
    2015
  • /foto/5800/5800215m.jpg
    2015
  • /foto/5958/5958497m.jpg
    2016
  • /foto/5958/5958498m.jpg
    2016
  • /foto/6003/6003365m.jpg
    2016
  • /foto/6086/6086860m.jpg
    2016
  • /foto/6093/6093625m.jpg
    2016
  • /foto/6107/6107859m.jpg
    2016
  • /foto/6114/6114559m.jpg
    2016
  • /foto/6126/6126666m.jpg
    2016
  • /foto/6134/6134727m.jpg
    2016
  • /foto/6223/6223602m.jpg
    2016
  • /foto/6301/6301168m.jpg
    2016
  • /foto/6448/6448059m.jpg
    2017
  • /foto/6522/6522785m.jpg
    2017
  • /foto/6526/6526835m.jpg
    2017
  • /foto/6528/6528356m.jpg
    2017
  • /foto/6617/6617870m.jpg
    2017
  • /foto/6700/6700659m.jpg
    2017
  • /foto/6700/6700660m.jpg
    2017
  • /foto/7129/7129506m.jpg
    2018
  • /foto/7215/7215924m.jpg
    2018
  • /foto/7354/7354657m.jpg
    2018
  • /foto/7779/7779577m.jpg
    2019
  • /foto/7965/7965194m.jpg
    2019
  • /foto/8721/8721790m.jpg
    2020
  • /foto/8776/8776865m.jpg
    2020
  • /foto/8986/8986607m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997341m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997346m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997349m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997353m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997357m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997368m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997370m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997371m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997378m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997398m.jpg
    2020
  • /foto/8997/8997409m.jpg
    2020
  • /foto/9087/9087666m.jpg
    2020
  • /foto/9008/9008598m.jpg
    2020
  • /foto/9008/9008607m.jpg
    2020
  • /foto/9008/9008616m.jpg
    2020
  • /foto/9057/9057953m.jpg
    2020
  • /foto/9085/9085438m.jpg
    2020
  • /foto/9077/9077529m.jpg
    2020
  • /foto/9101/9101337m.jpg
    2021
  • /foto/9114/9114078m.jpg
    2021
  • /foto/9161/9161372m.jpg
    2021
  • /foto/9172/9172707m.jpg
    2021
  • /foto/9557/9557084m.jpg
    2021

PP°

Poprzednie: Szkoła Podstawowa nr 28 im. gen. Leopolda Okulickiego Strona Główna Następne: ul. Saperów


irex | 2004-04-25 14:41:56
Brawa dla szanownej dyrekcji szkoły i brawa dla kuratorium nawet! Przykład godny naśladowania!!!
irex | 2004-04-25 14:45:20
a tak swoją drogą gdyby wykonawca godła pociągnął szerzej skrzydełka to ptaszek którego widzimy (a nie jest już orłem)miałby na imię "gapa"... no, kolor też trzebaby zmienić...
PP | 2004-04-25 15:13:40
Ale czad! Dopiero Irex oświecił mnie, że jest to wzór herbu 1938-1945. Mnie zaś zmyliły krzyżujące się linie czteropolowego podziału. Mogło być też tak, że wcześniej przerobiono tradycyjny wzór herbu 1530-1938. Z pewnością ma to związek z faktem, że ul. Grecka i ta szkoła znajdowały się wówczas na terenie tzw. SA Siedlung gdzie mieszkało wielu funkcjonariuszy i urzędników państwowych.
Gość: Mariusz | 2004-04-25 19:34:53
Tylko szkoła ma inny numer, chyba 28. Szkoła podstawowa nr 29 już nie istnieje, a znajdowała się kiedyś w budynku przy ulicy Kuźniczej.
Neo[EZN] | 2004-04-25 19:44:31
rotfl :) ale jaja
Gość: Wojtek | 2004-04-25 19:49:21
Domalujemy biały krzyz, coby kolorystykę zachować :)
PP | 2004-04-25 21:51:23
Nr szkoły poprawiony, THX
tsb | 2018-07-20 10:08:08 | edytowany: 2018-08-07 15:25:54
Dwukrotnie od XV w.zmieniano historyczny herb Wrocławia - raz w okresie nazistowskim w latach 30. XX w. i drugi raz w 1948 roku - w PRL-u (przywrócono go w 1990 r. już w wolnej Polsce). W obydwu przypadkach były to herby dwupolowe. W herbie z lat 30. na górnym polu znajduje się orzeł piastowski (czarny orzeł - tzw. zgorzelec - ze srebrną / białą przepaska, czasem z zaćwieczonym krzyżem, czasem nie), w dolnej - żelazny krzyż ustanowiony przez króla Prus we Wrocławiu. Odkuwanie historii zawsze mnie irytuje, ale tu to da się zrozumieć, że krzyż żelazny kiedyś tam odkuto. Pozostał orzeł piastowski, któremu zrobiono czerwone tło, dolepiono koronę ... może się nie podobać kształt orła (choć jest wyjątkowo pięknie opracowany), kształt ten zmieniał się często, inny był w latach 20. XX. w., inny w okresie secesji, inny w XIX w., inny za Henryka Brodatego, inny jest w godle Czech no i inny jest teraz. Teraz (w godle Dolnego Śląska) - to chyba najbardziej amatorska i nieudana stylizacja ze znanych. Moim zdaniem trzeba całość (cegły wokół i tarczę) odczyścić z farby i zostawić beton (kamień). Śląski orzeł nie powinien na Dolnym Śląsku nikomu przeszkadzać.
Lekok | 2018-07-20 12:58:59
A nie lepiej odtworzyć to co było?
tsb | 2018-08-03 15:38:21 | edytowany: 2018-08-03 15:40:17
Historycznie - pewnie byłoby lepiej. To trudny problem. Krzyż żelazny źle się w Polsce kojarzy; nie jest to odznaczenie hitlerowskie, choć przez hitlerowskie Niemcy też było nadawane.
tadpole | 2018-08-03 17:21:19
Mimo tych skojarzen uczczono go m.in. nazwa Hala Stulecia.
tsb | 2018-08-07 15:11:07
nie rozumiem?
tadpole | 2020-05-16 12:06:07
Nazwa Hali jest zwiazana z w/w krzyzem.
Lekok | 2018-08-04 19:22:50
Moja propozycja dotyczyła starszego herbu, bo mi się coś niedowidziało - ślady skucia?
tsb | 2018-08-07 15:10:17 | edytowany: 2018-08-07 15:18:05
No tak, dwukrotnie po ustanowieniu pieciopolowego herbu zmieniano go na dwupolowy i ten taki był - napisałem o tym powyżej. Jest jedno (?) miejsce jeszcze we Wrocławiu z tym herbem, ale nie powiem gdzie, by jakiś nadaktywny gość z IPN się do tego nie dopiął) i w roku 1948 - wprowadzono dwupolowy dzielony pionowo (z lewej orzeł polski bez korony z prawej - śląski bez krzyża zaćwieczonego na sierpie, choć dodam - w projekcie prof. Winczego był z krzyżem, ale tak funkcjonował krótko - głównie na tramwajach).
Kavikvs | 2020-05-15 21:22:35
Herb został zastąpiony standardem z piaskowca.
maras - Administrator | 2020-05-15 21:25:47
Czyli, ktoś "nie zdzierżył" ...
Kavikvs | 2020-05-15 21:32:42
Czyli zniknął znak, który raczej nie kojarzył się z hitlerowską historią miasta, ale z ciężkimi początkami tuż po wojnie. Zadecydował zapewne jakiś urzędnik po jakiś studiach.
ref-humbold | 2020-05-15 21:37:29
Kiedy przechodziłem obok jakoś tak w połowie lutego, to ani orła ani korony nie było. Widoczny był za to wyraźny ślad w miejscu orła.
maras - Administrator | 2020-05-15 21:43:38
Cóż, ignorancja jest chyba wpisania w zakres czynności ludzi, którzy decydują o takich sprawach... Margaritas ante porcos - wyjaśnienie
Kavikvs | 2020-05-15 21:56:21 | edytowany: 2020-05-15 22:01:32
Tak wygląda teraz: Autorka też nie była zachwycona całą zmianą. Stary herb został zniszczony.
maras - Administrator | 2020-05-15 21:59:38
Jak słusznie zauważyłeś, zatarto ślad początków polskiej historii we Wrocławiu po 1945 r. Takiego herbu tam nigdy nie było, a to "zamienienie" jest bez sensu.
fOOd | 2020-05-16 00:34:39
Można na to patrzeć również w inny sposób. Dla nas, czyli dla może kilkudziesięciu osób we Wrocławiu to była ciekawa pamiątka. Dla całej reszty jednak to koszmarek, który nie licuje z powagą symbolu Polski i jest fatalnym przykładem dla dzieci, uczącym bylejakości i niskich standardów artystycznych.
maras - Administrator | 2020-05-16 01:21:56
Jasne, że na wszystko można patrzeć w inny sposób, ale czy to upoważnia do tego typu działań?
Kavikvs | 2020-05-16 10:44:43 | edytowany: 2020-05-16 10:45:35
Ignoranci w sprawach wyglądu miasta stanowią pewnie 99,9% społeczeństwa. Nie powinno to jednak oznaczać, że mają decydować o zmianach. Przypuszczam, że sto lat temu proporcje były podobne, tylko stosowano jakieś kryteria w doborze decydentów. Podobna sprawa to usunięcie torowiska z Bramy Cesarskiej i zamiana kamiennej tablicy z Domu Pod Trzema Murzynami na pl. Solnym na plastikowe kukiełki.
tadpole | 2020-05-16 14:31:25
Te 99,9% "spoleczenstwa" chyba dotyczy tylko "decydentow", a nie reszty populacji ?
Kavikvs | 2020-05-16 14:37:36
:))
jawc - Administrator | 2020-05-16 20:12:12
'Decydenci' nie biorą się z Marsa... :-)
tadpole | 2020-05-17 10:33:14
Dziekuje za sprostowanie.
fOOd | 2020-05-18 09:53:51
Ignorant to słowo i na wyrost, i niesprawiedliwe. Herb w formie takiej, jaką miał wcześniej był karykaturą Orła Białego. To, że kryła się za tym jakaś historia nie nie zmienia faktu, że to była pamiątka raczej wątpliwej wartości.
jawc - Administrator | 2020-05-18 10:07:41
Mam podobną opinię.
maras - Administrator | 2020-05-18 10:54:13
To się pięknie różnimy.
fOOd | 2020-05-18 15:14:26 | edytowany: 2020-05-18 15:25:29
I bardzo dobrze! Umarlibyśmy wszyscy z nudów, gdybyśmy myśleli tak samo :)