Mosty stalowe wybudowane w latach 1867-1869 na podstawie projektu miejskiego radcy budowlanego Alexandra Kaumanna. Były to mosty o kratowych przęsłach (systemu J.W.Schwedlera), na kamiennych podporach.
Północny przyczółek mostu wytyczono przy zbiegu dz. ulic Strażniczej i Drobnera, a więc podobnie jak przy dotychczas istniejącej przeprawie - Moście Długim Południowy przyczółek mostu znajdował się już znacznie na wschód od dotychczasowej przeprawy - na wprost przejścia pod gmachem Uniwersytetu - Bramy Cesarskiej
Podstawowe parametry:
długość - 161m
szerokość - 12,5m
szerokość jezdni - 6,18m
szerokość chodników (bez dźwigarów gł.) - 2.14m
W 1933 most rozebrano w związku z budową nowej przeprawy do której wykorzystano podstawy dotychczasowej konstrukcji.
Północny przyczółek mostu wytyczono przy zbiegu dz. ulic Strażniczej i Drobnera, a więc podobnie jak przy dotychczas istniejącej przeprawie - Moście Długim Południowy przyczółek mostu znajdował się już znacznie na wschód od dotychczasowej przeprawy - na wprost przejścia pod gmachem Uniwersytetu - Bramy Cesarskiej
Podstawowe parametry:
długość - 161m
szerokość - 12,5m
szerokość jezdni - 6,18m
szerokość chodników (bez dźwigarów gł.) - 2.14m
W 1933 most rozebrano w związku z budową nowej przeprawy do której wykorzystano podstawy dotychczasowej konstrukcji.