MENU
Stacja kolejowa przy ul.Gospodarskiej 1. Rampa załadunkowa i perony stoją puste zarastając chwastami. Pociągi pasażerskie przestały tu niemal wogóle kursować, czasem przemnknie tylko pociąg towarowy do pobliskich zakładów przemysłowych.

Dodał: MT° - Data: 2004-09-14 19:22:17 - Odsłon: 3633
14 września 2004


cd. dawnych nazw ...Wrocław Swojce (1945 r.), Wrocław Swojczyce Kowale (do 1954 r.)

Połączenie kolejowe dawna wieś (a osiedle Wrocławia od 1928 roku) otrzymała 1 kwietnia 1922 roku. W dniu tym nastąpiło otwarcie 10-kilometrowej linii z Wrocławia Nadodrze do Dobrzykowic Wrocławskich, do których docierała kolej z Jelcza od 1912 roku. Linia prowadziła m.in. przez nowo wybudowaną stację Wrocław Swojczyce. Ruch osobowy do 2000 roku, obecnie wyłącznie ruch towarowy. Od stacji odchodziło kilka długich bocznic - na zachód aż do stoczni przy Mostach Jagiellońskich, a na południe do nabrzeża przy Kanale Żeglugowym. Stacja jest czynna - obsługuje bardzo niski, acz regularny ruch pociągów - głównie do bazy paliw Orlen. Pozostałe bocznice istnieją częściowo (Akwawit, hurtownia pirotechniczna), ale są zarośnięte i nieużytkowane. W Swojczycach znajdują się 3 tory główne, dwa z nich posiadają krawędź peronową. Do końca 2013 roku na stacji istniała sygnalizacja kształtowa - jako na jedynej stacji we Wrocławiu. Na wiosnę 2014 r. semafory zostały wycięte. W związku z uruchomieniem od kwietnia 2017 r. odcinka kolei miejskiej Wrocław Główny/Wrocław Nadodrze - Wrocław Wojnów przeprowadzono remont infrastruktury na stacji. Zbudowano nową wiatę dla podróżnych i oświetlono perony. W związku z remontem i modernizacją linii 292 wstrzymano kursy pociągów od 9 grudnia 2018 r. W ramach zadania "Rewitalizacja linii kolejowej nr 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice w celu przywrócenia przewozów pasażerskich we WrOF" zdecydowano o wymianie rozjazdów 1, 11, 19 na nowe z zapewnieniem prędkości 70 kmh i likwidację rozjazdu nr 3, rozbiórce torów 2 i 4 (1000 m), likwidację rozjazdu nr 14 celem budowy normatywnego peronu na międzytorzu 1-6, na torze nr 3 rozbiórka połączenia torowego rozjazdami nr 3 i 5, skrócenie toru od strony Wrocławia oraz budowa toru z mat. staroużytecznych do nowej lokalizacji rozjazdu nr 11, na torze nr 6 rozbiórka rozjazdów 9 i 12, regulacja toru w planie i profilu na odcinku 88 m, na torze nr 8 rozbiórka rozjazdu nr 13, likwidacja połączenia między rozjazdami 12 i 13, na torze 8a - rozbiórka 465 m toru, rozbiórka rozjazdu 201, zabudowa kozła oporowego. (moose)

  • /foto/7461/7461567m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/3217/3217961m.jpg
    1987
  • /foto/3481/3481772m.jpg
    1997 - 2005
  • /foto/128/128599m.jpg
    2004
  • /foto/128/128600m.jpg
    2004
  • /foto/10/10492m.jpg
    2004
  • /foto/10/10493m.jpg
    2004
  • /foto/132/132307m.jpg
    2004
  • /foto/17/17696m.jpg
    2004
  • /foto/34/34112m.jpg
    2004
  • /foto/132/132306m.jpg
    2005
  • /foto/128/128602m.jpg
    2005
  • /foto/114/114040m.jpg
    2006
  • /foto/123/123166m.jpg
    2006
  • /foto/5184/5184880m.jpg
    2007
  • /foto/136/136236m.jpg
    2007
  • /foto/136/136237m.jpg
    2007
  • /foto/136/136238m.jpg
    2007
  • /foto/6456/6456520m.jpg
    2012
  • /foto/5184/5184898m.jpg
    2014
  • /foto/5184/5184923m.jpg
    2014
  • /foto/5184/5184940m.jpg
    2014
  • /foto/5184/5184975m.jpg
    2014
  • /foto/5185/5185017m.jpg
    2014
  • /foto/5185/5185045m.jpg
    2014
  • /foto/5185/5185067m.jpg
    2014
  • /foto/5185/5185107m.jpg
    2014
  • /foto/5185/5185155m.jpg
    2014
  • /foto/6088/6088708m.jpg
    2016
  • /foto/6088/6088727m.jpg
    2016
  • /foto/6088/6088738m.jpg
    2016
  • /foto/6088/6088757m.jpg
    2016
  • /foto/6106/6106066m.jpg
    2016
  • /foto/6106/6106077m.jpg
    2016
  • /foto/6106/6106248m.jpg
    2016
  • /foto/6106/6106894m.jpg
    2016
  • /foto/6111/6111525m.jpg
    2016
  • /foto/6123/6123902m.jpg
    2016
  • /foto/6123/6123928m.jpg
    2016
  • /foto/6582/6582581m.jpg
    2017
  • /foto/6582/6582584m.jpg
    2017
  • /foto/6582/6582589m.jpg
    2017
  • /foto/10177/10177710m.jpg
    2020
  • /foto/10178/10178527m.jpg
    2020
  • /foto/10183/10183232m.jpg
    2020
  • /foto/10190/10190366m.jpg
    2020
  • /foto/10190/10190369m.jpg
    2020
  • /foto/10192/10192167m.jpg
    2020
  • /foto/10193/10193531m.jpg
    2020
  • /foto/10196/10196505m.jpg
    2020
  • /foto/10196/10196506m.jpg
    2020

MT°

Poprzednie: Stacja kolejowa Wrocław Swojczyce Strona Główna Następne: Budynek nr 37


Siloy | 2004-09-14 22:18:48
Szkoda mi tych wszystkich zamkniętych stacyjek we Wrocławiu... :(
ToMeK | 2004-09-15 00:09:32
Można by uruchomić kolejkę miejską i wykorzystać te wszystkie stacyjki we Wrocławiu.
Neo[EZN] | 2004-09-15 01:03:50
Największym problemem jest odległość tych stacji domów albo ważnych ulic / skrzyżowań. Na przykład linia kolejowa dw.Świebodzki-dw.Zachodni (nawet z planowaną stacją w pobliżu Klecińskiej) albo... stacja na Mikołajowie... komu by się chciało tam dochodzić :-/
Gość: Jaś | 2004-09-15 05:12:36
Ja myslę że nie odległość jest problemem, tylko dobra wola PKP, w każdym większym mieście niemieckim z powodzeniem funkcjonuje kolej miejska S-Bahn. Bardzo duzo ludzi nią jeździ. Tylko mus ona kursowac bardzo często tak jak tramwaj a nie co godzinę.Pare lat temu pacowałem na Brochowie i na Nowy Dwór jechałem autobusami około 1,5 godz, a pociągiem z przesiadką na dworcu głównym 20 mnut.
rysse | 2004-09-15 10:38:31
Dochodzi jeszcze sprawa bezpieczeństwa - bez poczucia bezpiecznego podróżowania nie ma nawet sensu myśleć o otwieraniu lini podmiejskich. Mało kto będzie chciał jeździć pociągami w których nie ma odpowiednej ochrony, gdzie panoszą się bezmózgie mięśniaki.
Neo[EZN] | 2004-09-15 11:43:30
Tylko jak zmieścisz te często kursujące pociągi na estakadzie wzdłuż Nasypowej, gdzie są tylko 3 tory? :-/
Gość: Jaś | 2004-09-15 14:42:46
Podobno w Moskwie metro jęździ na stacjach węzłowych co trzy minuty. Trzy tory po dwadzieścia pociągów na tor daje to 60 kursów na godzinę.
Ka-8 | 2004-09-15 19:35:49
Hehe, aż za dużo. :) Tak prawdę mówiąc wszystko zależy od PKP, które na razie trzyma na tym wszystkim dobrze łapę. Jeżeli dobrze by się zakręcić, to może jakaś prywatna firma, powiedzmy taki Connex uruchomiłaby S-Bahn dla Breslau. :)
izaislandia | 2004-11-01 19:24:51
Pracowałam na tej miłej stacyjce z 10 lat temu.Już wtedy stacja zamykana była na noc-po prostu w nocy pociągi nie jeździły.Było sympatycznie i spokojnie,czasem nawet zabłąkana sarna przyszła...