Na terenie opactwa znajdowały się trzy kościoły najstarszy romański NMP i św. Wincentego następny pod wezwaniem św. Michała który po 1193 roku stał się główną świątynią opactwa i trzeci Wszystkich Świętych. W okresie największego rozkwitu opactwo oddalone od miasta i otoczone własnym murem, stanowiło jedno z najwspanialszych założeń klasztornych w ówczesnej Polsce.
Od początku XVI w zaczął narastać konflikt pomiędzy opactwem a już wtedy protestancką Radą Miejską, co doprowadziło do rozbiórki zabudowań klasztornych, za pretekst posłużyło zagrożenie najazdem tureckim. Przed zniszczeniem opactwa skonfiskowano pochodzący po części z okresu fundacji skarbiec a złote i srebrne precjoza przetopiono.14 X 1529 roku pośród radosnych okrzyków mieszkańców miasta przystąpiono do burzenia kościoła św. Wincentego wedle niektórych przekazów groby Włostowiców pochowanych w tym kościele zostały sprofanowane a czaszkami robotnicy grali w kręgle.
Dodał:kate16° - Data: 2007-03-21 09:51:36
- Odsłon: 5753
Lata 1400-1529
Przepraszam, czy jest szansa na doprecyzowania źródła/ustalenie autora? Chciałbym dodać do galerii w pracy a bez opisu byłoby skrajnie nieprofesjonalnie. Pozdrawiam.
Mimo iż każdemu życzę długiego życia w zdrowiu to pozwoliłem sobie założyć iż autor ilustracji już dawno wybrał się na tamten świat, chciałem go oczywiście uhonorować a przede wszystkiem podać czytelnikowi niezbędny kontekst powstania ilustracji. Co do ewentualnych zobowiązań wobec podmiotu trzymającego oryginał (muzea, archiwa) musiałbym najpierw dany podmiot ustalić, stąd też pytanie o źródło, czy to konkretną publikację czy instytucję.
Skoro Szanowny Użytkowniku, zwróciłeś się publicznie z pytaniem, to zakładam, że Twoim zamysłem byłoby wykorzystanie tej właśnie ilustracji widocznej powyżej. A skoro jest ta rzeczona ilustracja na stronie polska-org.pl stowarzyszenia Wratislaviae Amici, dobrym obyczajem jest zwrócenie się do redakcji portalu o zgodę na wykorzystaniu tejże ilustracji. Jesteśmy w niezliczonej ilości źródłem różnych książek, publikacji, prac dyplomowych, wystaw czy instalacji i zawsze osoby lub instytucje zwracają się o akceptację na niekomercyjne korzystania z naszych zasobów. W 99,99% redakcja z radością wyraża na to zgodę, bo m.in. naszym celem jest propagowanie historii i kultury naszego kraju. I tak się powinno zaczynać (w naszym rozumieniu) kontakt w takiej sprawie. Pozdrawiam i życzę powodzenia przy tworzeniu wspomnianej pracy.
Skoro już wiem że mam do czynienia ze stowarzyszeniem Wratislaviae Amici, co nie było wcale rzeczą oczywistą bowiem takiej informacji nie widzę, to wiem już do kogo się zwracam prosząc o doprecyzowanie źródła, abym mógł skierować do autora skanu z kolejną prośbą o doprecyzowanie publikacji lub instytucji lub określenia w jakiś sposób podanych w opisie 'zbiorów prywatnych'. Co do działalności portalu to mogę tylko powinszować ciężkiej pracy w służbie ojczyzny ale zwróciłem się do postującego powyższą ilustrację z prośbą o dalsze szczegóły oraz wytłumaczyłem ewentualną intencję, nie było i nie jest moim zamiarem odnoszenie się w pracy do rycin których proweniencji nie jestem w stanie ustalić. Opis grafiki jako będącej autorstwa kate16°, udostępionej za pośrednictwem stowarzyszenia Wratislaviae Amici to opis niekompletny. Nie zawarłem powyżej explicite zapytania o zgodę ponieważ nie wiem czy powyższa ilustracja nie jest np. współczesnym obrazem na podstawie wcześniejszych rycin które znajdują się na tej stronie i są wzorowo opisane. Doprawdy nie rozumiem pretensji: za każdym razem gdy ustalam szczegóły grafiki i ustalam podmiot dysponujący jego prawami to o zgodę pytam na końcu, ponieważ przed końcem nie mogę mieć powziętego zamiaru by daną grafikę uwzględnić, właśnie dlatego że nie znam szczegółów. Dlatego jeszcze raz kieruję do każdego kto może pomóc petycję o doprecyzowania źródła ilustracji i/lub ustalenie jej autora. Pytam ponieważ nie zamierzam gwałcić niczyich praw a więc najpierw muszę ustalić kto ma jakie zanim się zwrócę z prośbą o ich udzielenie.