Stacja powstała prawdopodobnie około 1871 roku. W 1922 roku do stacji dołączyła po wybudowaniu brakujących odcinków linia Wrocław Sołtysowice - Dobrzykowice. Umożliwiała ona wjazd do miasta z pominięciem odcinka Miłoszyce-Św Katarzyna. W 1937 roku zmieniono nazwę stacji na Breslau Burgweide. W 1945 nazwano stację najpierw Sułkowice, by później przemianować na Wrocław Sołtysowice. Po zakończeniu drugiej wojny światowej przedłużono bocznicę Wrocław Sołtysowice-Wrocław Różanka do Osobowic, aby umożliwić dojazd do Nadodrza pociągów z kierunku Poznania. Nie istniał most za stacją Popowice. Stacja pełniła funkcję pomocniczej stacji rorządowej. Obsługiwała dużą cukrownię i młyn. Od czerwca 2000 r. do kwietnia 2017 r. nie jeżdziły pociągi osobowe w kierunku Dobrzykowic. Można tam było spotkać tylko składy towarowe. Na stacji Sołtysowice zmieniają czoło pociągi Orlenu jadące w kierunku magazynów na Swojczycach. Przedłużona bocznica do Osobowic jest nieczynna i pozbawiona od ok. 2000 r. trakcji elektrycznej - w 2011 r. przywrócono jej przejezdność - kursować tam mają składy z przekroczoną skrajnią, które w ten sposób będą omijać kłopotliwą stację Wrocław Nadodrze z jej wysokimi peronami. Duży ruch panuję w kierunku Oleśnicy. Na przełomie 2009/2010 wyremontowano gruntownie tory nr 4 i 3. Zlikwidowano bocznicę do cukrowni i samą cukrownię (marzec 2010 r. Nie istnieje też bocznica na terenie młyna Sułkowice - sam młyn jest też częściowo wyburzony. Sukcesywnie skracają się bocznice na prywatnych placach ładunkowych. W pobliżu stacji powstał w latach 90. ogromny kompleks handlowo-usługowo-rozrywkowy "Korona". W obrębie stacji 2 przejazdy kolejowe, które są zmorą miejscowych kierowców ze względu na intensywny ruch pociągów na odcinku Wrocław - Oleśnica. Droga dojazdowa do dworca jest brukowana. (moose - różne źródła)