Ten łącznik tramwajowy zbudowano na początku lat 70. Całą tę trasę zaprojektowano z myślą o budowie nowej jezdni ulicy Hallera. Jak widać zrobiono już wykop pod nową jezdnię - powstała ona 24 lata później - w 1996 roku.
Dodał:Neo[EZN]° - Data: 2004-06-21 00:52:49
- Odsłon: 11637
Rok 1972
Przed wojną Kürassier Strasse. Po wojnie, w latach 40. ul. Benedykta Polaka, następnie al. Przodowników Pracy. Po transformacji ustrojowej aleja otrzymała nazwę Hallera.
Tak właśnie było. Niemcy tego nie połączyli bo nie było potrzeby tworzenia takiej linii tramwajowej. Zostawili sobie jednak możliwość przedłużenia linii na Hallera do Grabiszyńskiej nie robiąc żadnej pętli na Hallera (ona została prawdopodobnie zrobiona po wojnie) oraz zostawiając pas zieleni między jezdniami na tej ulicy.
Druga połowa lat sześćdziesiątych bankowo. W maju 70-tego kończyłem Technikum Budowlane i grubo przed maturą dojeżdżałem z rejonu Powstańców Śl. Myślę, że prawdziwa data ukończenia jest do zdobycia w MPK.
Tory w środkowej części Hallera zbudowano dopiero w 1938 roku. Zapewne w czasie wojny rozbudowa linii tramwajowych nie była priorytetem, więc nie dokończono budowy do Grabiszyńskiej.
Czyli najpierw tj przed 1938 byly tory od Powst. Śl. do Gajowickiej i dalej Gajowicką, a dopiero potem tj w 1938 przedłużyli linie do Grabiszynku?
I gdzieś czytałem że pętle na Grabiszynku wybudowano po wojnie, to w takim razie tor na Grabiszynek był "ślepy"?
Linię na Hallera zbudowano nie w 1938 tylko rok wcześniej - w 1937 roku była już gotowa. Wtedy przeniesiono końcówkę linii 24 z Kruczej na Hallera (na Grabiszynek) i skrócono tory na Kruczej - od 1931 do 1937 kończyły się przy Mieleckiej a później przy Wróblej (zrobili nawrotkę dla tramwajów jeżdżących Gajowicką).
I było tak jak piszesz - do 1937 roku torowisko na Hallera było tylko między Gajowicką a Powstańców Śląskich, później dodali zwrotnice i przedłużyli linię na Hallera. Na skrzyżowaniu Hallera z Gajowicką powstał trójkąt na którym zawracały tramwaje jednej lub dwóch linii.
Dodam jeszcze że nie było możliwości jazdy tramwajem ulicą Hallera od Powstańców Śląskich do Grabiszynku bo nie było toru na wprost. W drugą stronę to było możliwe.
Nie będę się spierał ale zdjęcie jest chyba trochę póżniejsze,gdyż pod koniec lat siedemdziesiątych wzdłóż torów kładziono rurociąg ,skład rur znajdował się w miejscu budynku Hallera 153A a przedszkolem al.Pracy 29A.
Po prawej stronie widać ogrodzenia ogródków,które powstały po zabraniu "młodzieży" ziemianek(wylęgarnia patologi według dzielnicowego Chawańskiego)
Za młodego chodziiliśmy rurociągiem z latarkami kto dalej zajdzie