MENU
widok z pl. Hirszfelda

Dodał: kaczev° - Data: 2003-12-13 16:38:25 - Odsłon: 6334
13 listopada 2003

Pierwsze plany wytyczenia ulicy powstały w latach 80. XIX wieku. Jednak dopiero w 1895 r. powstał plan, według którego zrealizowano później nową drogę. Szeroka, dwujezdniowa ulica, rozdzielona pasem zieleni prowadziła od ul. Grabiszyńskiej do al. Wiśniowej. Trzeba zaznaczyć, że powstawała ona w kolejnych etapach. Najstarsze odcinki ulicy znajdowały się przy ul. Grabiszyńskiej i w okolicach pl. Postańców Śląskich. Około 1904 r. do nowej ulicy przyłączono dawną ul. Platanową (Platanenalle), która ciągnęła się od al. Wiśniowej do al. Dębowej oraz nienazwany odcinek ulicy od al. Dębowej na południe (na niektórych mapach nosi on nazwę Parkstr.). Około 1920 r. ulicę wydłużono jeszcze od wiaduktu kolejowego do toru wyścigów konnych na Partynicach, lecz już wkrótce nadano mu nową nazwę Rennbahnstr. Przedwojenną nazwę ulicy nadano na cześć niemieckiej dynastii Hohenzollernów, królów Prus, a po 1871 r. cesarzy niemieckich.

W czasie walk o Festung Breslau zabudowa ulicy do pl. Powstańców Śląskich została prawie w całości zniszczona. Były to głównie wysokie, bogate kamienice. Najmniej ucierpiał południowy, willowy odcinek ulicy. Po wojnie ulicę na całej długości nazwano Sudecką. Jednak taki stan utrzymywał się do 1969 r. Wtedy właśnie władze ukraińskiego miasta Zaporoże nazwały jedną z ulic Wrocławską. Żeby nie być gorszymi władze Wrocławia przemianowały odcinek ul. Sudeckiej od ul. Grabiszyńskiej do pl. Powstańców Śląskich na ul. Zaporoską.

  • /foto/34/34767m.jpg
    1890 - 1904
  • /foto/451/451069m.jpg
    1894
  • /foto/5933/5933350m.jpg
    1900
  • /foto/8333/8333641m.jpg
    1900
  • /foto/10558/10558593m.jpg
    1900
  • /foto/7292/7292309m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/2/002849m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5740/5740481m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7793/7793227m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/8608/8608964m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/4110/4110409m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/2/002546m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/330/330875m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/353/353393m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/5675/5675617m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/268/268646m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/6836/6836216m.jpg
    1901
  • /foto/4157/4157124m.jpg
    1901 - 1905
  • /foto/96/96135m.jpg
    1902
  • /foto/6754/6754554m.jpg
    1903
  • /foto/362/362975m.jpg
    1904
  • /foto/429/429370m.jpg
    1904
  • /foto/5053/5053736m.jpg
    1904
  • /foto/5631/5631977m.jpg
    1904
  • /foto/6999/6999749m.jpg
    1904
  • /foto/439/439835m.jpg
    1905
  • /foto/5255/5255968m.jpg
    1905
  • /foto/6628/6628101m.jpg
    1905
  • /foto/6339/6339624m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/9576/9576385m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/7520/7520387m.jpg
    1905 - 1914
  • /foto/367/367104m.jpg
    1906
  • /foto/367/367114m.jpg
    1906
  • /foto/367/367115m.jpg
    1906
  • /foto/4106/4106532m.jpg
    1906
  • /foto/5580/5580633m.jpg
    1906
  • /foto/241/241253m.jpg
    1908
  • /foto/4557/4557711m.jpg
    1908
  • /foto/5631/5631104m.jpg
    1908
  • /foto/29/29484m.jpg
    1909
  • /foto/29/29786m.jpg
    1909
  • /foto/5803/5803836m.jpg
    1910
  • /foto/9883/9883510m.jpg
    1910
  • /foto/5628/5628616m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/340/340150m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/5628/5628669m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/417/417601m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5742/5742338m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4514/4514084m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/24/24579m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/6583/6583279m.jpg
    1918
  • /foto/172/172347m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/6547/6547688m.jpg
    1923
  • /foto/10085/10085363m.jpg
    1924
  • /foto/233/233494m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/357/357059m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/7442/7442638m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/268/268643m.jpg
    1933 - 1944
  • /foto/5/005340m.jpg
    1938 - 1940
  • /foto/32/32183m.jpg
    1941
  • /foto/4674/4674541m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/316/316736m.jpg
    1956
  • /foto/303/303670m.jpg
    1957 - 1958
  • /foto/13/13122m.jpg
    1957 - 1960
  • /foto/319/319014m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/395/395212m.jpg
    1965
  • /foto/6245/6245188m.jpg
    1966 - 1967
  • /foto/385/385558m.jpg
    1967
  • /foto/145/145807m.jpg
    1969
  • /foto/6690/6690642m.jpg
    1970
  • /foto/2/002651m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/196/196880m.jpg
    1975
  • /foto/9144/9144679m.jpg
    1985 - 1988
  • /foto/8961/8961820m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/5712/5712143m.jpg
    1988 - 1992
  • /foto/4465/4465946m.jpg
    1991
  • /foto/2/002578m.jpg
    2003
  • /foto/5/005389m.jpg
    2004
  • /foto/13/13282m.jpg
    2004
  • /foto/10321/10321494m.jpg
    2005
  • /foto/51/51619m.jpg
    2005
  • /foto/10321/10321729m.jpg
    2005
  • /foto/10321/10321730m.jpg
    2005
  • /foto/141/141849m.jpg
    2007
  • /foto/6983/6983409m.jpg
    2007
  • /foto/238/238457m.jpg
    2008
  • /foto/246/246798m.jpg
    2008
  • /foto/246/246799m.jpg
    2008
  • /foto/246/246800m.jpg
    2008
  • /foto/246/246801m.jpg
    2008
  • /foto/312/312725m.jpg
    2010
  • /foto/4221/4221015m.jpg
    2013
  • /foto/5141/5141085m.jpg
    2014
  • /foto/5157/5157934m.jpg
    2014
  • /foto/7308/7308090m.jpg
    2016
  • /foto/6276/6276005m.jpg
    2016
  • /foto/6325/6325473m.jpg
    2016
  • /foto/6904/6904073m.jpg
    2017
  • /foto/8458/8458046m.jpg
    2020
  • /foto/8714/8714691m.jpg
    2020
  • /foto/9142/9142484m.jpg
    2021
  • /foto/9231/9231966m.jpg
    2021
  • /foto/9417/9417860m.jpg
    2021
  • /foto/10701/10701680m.jpg
    2023
  • /foto/10370/10370147m.jpg
    2023

kaczev°

Poprzednie: Widoki z górki Pafawag Strona Główna Następne: Most Grunwaldzki


Gość: Neo[EZN] | 2003-12-13 17:14:12
To jest właśnie ten tor, którego widać na fotce ToMkA.
Gość: kaczev | 2003-12-13 17:25:52
Drzewa pozostają kwestią niewyjaśnioną.
Gość: Neo[EZN] | 2003-12-13 17:28:06
Ehm... gdy zrobiłem porównanie fotki Michaela z Wieży Ciśnień z lat 30-tych okazało się, że z drzew, które sa na fotce tylko 3 były pewne, że dalej stoją. Większość drzew rzadko kiedy osiąga wiek 100 lat.
Gość: Ralf | 2003-12-13 20:49:07
Te drzewa na tym zdjeciu na pewno są już posadzone po wojnie.
Gość: Suhowiej | 2003-12-14 00:10:34
To drzewo w głębi za znakiem drogowym, kiedy porówna się je z innymi drzewami po lewej stronie tegoż samego znaku, wydaje się jednak być przedwojenne.
Gość: elektron | 2003-12-14 15:02:09
Drzewa przy ul.Zaporoskiej są raczej powojenne. Okolice tej ulicy( i nie tylko)były mocno poharatane w czasie oblężenia Wrocławia w 1945 r. Jeżeli ktoś się dobrze rozejrzy to można zobaczyć jeszcze ślady pocisków na kostce brukowej i na niektórych przedwojennych budynkach. Proszę się przejść np. ulicą Sztabową.
Neo[EZN] | 2003-12-14 19:06:27
... i na ulicy Sztabowej oprócz bruku obejrzeć mur obok sztabu ;]
Gość: ozyt | 2004-03-09 21:09:58
Mieszkam w tym miejscu od 1967 r.To jest jedyne stare drzewo na tym pasie zieleni.Był ich wiele więcej.Zostały zastąpione młodym drzewostanem.
Gość: Suhowiej | 2003-12-14 22:51:29
Może ktoś kto mieszka niedaleko tego miejsca sprawdziłby czy na drzewach tych nie ma ewentualnie śladów po pociskach lub odłamkach i napisał tu coś o tym. To ostatecznie rozwiazałoby zagadke czy są to te same drzewa co na przedwojennej fotografii.
Neo[EZN] | 2003-12-15 01:07:15
No chyba nie piszesz tego na serio ;]
Gość: Suhowiej | 2003-12-15 10:41:25
Jak najbardziej na serio! Zastanawialiśmy się nawet z kolegą kaczev'em czy nie zlecić analizy wieku tych drzew metodą węgla C14 lub po prostu wybrać sie tam z siekierką i policzyć słoje!
Neo[EZN] | 2003-12-15 11:49:28
No to już jest rozsądniejsze rozwiązanie bo śladów po pociskach w drzewach, które lubią sobie rosnąć raczej się nie zobaczy :) Jeżeli chodzi o pociski - w murze przy Sztabie na ul.Sztabowej jest dziura - w dziurze kawałek walcowatego metalu, zastanawiam się czy to nie jest pocisk.
Gość: kaczev | 2003-12-15 15:54:00
Z tymi drzewami to niezłe jaja:)))))))))A co do tej dziury w murze to konkretnie w jakim miejscu ona sie znajduje?; ten mur jest dosyc długi!
Neo[EZN] | 2003-12-15 23:59:19
Jeżeli idziesz ulicą Słowiczą w kierunku Sztabu to trzeba przejść przez ul.Sztabową, skręcić w lewo i iść wzdłuż muru - dziura znajduje się na wysokości gdzieś tak 1,5m - dokładnie w jej środku jest właśnie ten zardzewiały, metalowy walec.