MENU
Dworzec Kolejki Wąskotorowej na pl. Staszica. Obecnie zaadaptowany na potrzeby pobliskiej parafi.

Dodał: ° - Data: 2003-12-01 12:21:43 - Odsłon: 9189
31 marca 2002


Budynek dworca na placu Staszica (Rossplatz) zbudowano wg projektu wrocławskiego architekta Karla Klimma. Parterowy budynek o szachulcowej konstrukcji wyróżniał się malowniczą i rozczłonkowaną bryłą, nawiązującą do architektury regionalnej wzbogaconej o cechy architektury fin de siecle - efektowne, duże arkadowe okna oraz również tak uformowane zastrzały podtrzymujące konstrukcję wiaty i ganku. Kompozycję bryły wzbogacały wykusze, ryzalit, ganek i wiata peronowa. Budynek pomimo drobnej bryły na tle okazałych kościołów w pobliżu (św. Bonifacego oraz nieistniejącego protestanckiego kościoła Odkupiciela) wyróżniał się, także na tle monumentalnych pozostałych dworców wrocławskich. Teren przylegający bezpośrednio do stacji był obsadzony drzewami i krzewami w ten sposób podkreślając styk dwóch placów - Strzeleckiego i Staszica. W budynku dworca zarząd kolejki prowadził restaurację oraz sprzedaż gazet i książek. Pod koniec lat 30. dworzec nieznacznie rozbudowano - powiększając powiększenie spedytora kosztem poczekalni 2. klasy. Lokalizacja stacji odpowiadała ówczesnym potrzebom komunikacyjnym - w 1898 r. przy placu Strzeleckim istniał końcowy przystanek tramwajowy, blisko było do dworca państwowego Nadodrze. Budując wyjście toru kolejki ze stacji wyprowadzono je na szynach rowkowych ułożonych w bruku, z trzecią szyną dla później otwartej, normalnotorowej linii tramwajowej przez most Osobowicki. Równoległe funckjonowanie przez blisko 50 lat kolejki i tramwaju okazało się uciążliwe i obfitowało w wypadki, które powodowały coraz większą krytykę kolejki z parowozem w centrum miasta. Ostatecznie 15 grudnia 1951 r. zamknięto dworzec dla pasażerów przenosząc odprawę na dawny dworzec towarowy przy ul. Na Polance. Dworzec na placu Staszica bezpowrotnie utracił swoją pierwotną funkcję. Pełnił później funkcję np. skupu butelek. W późniejszym czasie dobudowano od północnej strony, w części peronu, drewniany magazyn obity płytami i papą. Dworzec służył jako kiosk i sklep warzywny - zabudowano ganek deskami tworząc coś na kształt slumsu. W latach 70. został opuszczony i ulegał dewastacji. W lipcu 1979 budynek dworca wpisano do rejestru zabytków, a w kwietniu 1981 r., na propozycję miasta - budynek przejęła parafia św. Bonifacego z przeznaczeniem na cele katechetyczno-duszpasterskie. Rewaloryzację dawnego dworca przeprowadzono w latach 1983-1987. Projekt architektoniczny wykonali Wanda i Tomasz Kononowiczowie, a projekt budowlany wykonał inż. Wojciech Święcicki. Obiekt oddano do użytku w 1987 roku. Obecnie funkcjonuje tu Klub Inteligencji Katolickiej oraz siedzibę ma firma projektowa Creoprojekt. W 2016 r. przeprowadzono kolejny remont dworca dzięki wsparciu środków z miasta w ramach Europejskiej Stolicy Kultury - przywrócono oryginalny wygląd peronu, ułożono od północnej strony tor na którym ustawiono wąskotorową lokomotywę Tx2-355 (na tor 600 mm) pozyskany z Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie, (kolejka wrocławska miała szerokość toru 700 mm - uzup. moose). Ustawiono również tablice informacyjne o historii Kolejki Trzebnickiej (moose, różne źródła głównie "Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991" pod red. M. Jerczyńskiego, Poznań, 2010)

  • /foto/3882/3882090m.jpg
    1896 - 1900
  • /foto/9213/9213807m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/5022/5022061m.jpg
    1899
  • /foto/250/250830m.jpg
    1899 - 1903
  • /foto/350/350937m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5236/5236891m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/167/167774m.jpg
    1901
  • /foto/4356/4356804m.jpg
    1901 - 1902
  • /foto/5678/5678987m.jpg
    1904
  • /foto/77/77784m.jpg
    1905
  • /foto/5615/5615812m.jpg
    1905
  • /foto/5673/5673187m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/3918/3918626m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4559/4559452m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/4676/4676167m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/367/367642m.jpg
    1930
  • /foto/0/000040m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/77/77786m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/77/77789m.jpg
    1936
  • /foto/77/77790m.jpg
    1936
  • /foto/8951/8951185m.jpg
    1936
  • /foto/380/380931m.jpg
    1936
  • /foto/381/381507m.jpg
    1936
  • /foto/382/382175m.jpg
    1936
  • /foto/349/349245m.jpg
    1936 - 1942
  • /foto/0/000044m.jpg
    1942
  • /foto/6811/6811099m.jpg
    1950
  • /foto/9993/9993597m.jpg
    1955 - 1960
  • /foto/4231/4231511m.jpg
    1978
  • /foto/393/393412m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/3531/3531045m.jpg
    1983
  • /foto/3530/3530997m.jpg
    1984
  • /foto/3531/3531057m.jpg
    1984
  • /foto/77/77792m.jpg
    1987
  • /foto/4555/4555607m.jpg
    1987
  • /foto/4555/4555626m.jpg
    1987
  • /foto/4555/4555647m.jpg
    1987
  • /foto/6116/6116183m.jpg
    2002
  • /foto/6116/6116184m.jpg
    2002
  • /foto/4/004846m.jpg
    2003
  • /foto/4/004855m.jpg
    2003
  • /foto/6/006863m.jpg
    2004
  • /foto/8/8587m.jpg
    2004
  • /foto/116/116874m.jpg
    2006
  • /foto/161/161032m.jpg
    2007
  • /foto/161/161042m.jpg
    2007
  • /foto/163/163115m.jpg
    2007
  • /foto/163/163116m.jpg
    2007
  • /foto/262/262148m.jpg
    2009
  • /foto/262/262149m.jpg
    2009
  • /foto/262/262151m.jpg
    2009
  • /foto/262/262153m.jpg
    2009
  • /foto/399/399648m.jpg
    2011
  • /foto/3665/3665387m.jpg
    2013
  • /foto/3840/3840156m.jpg
    2013
  • /foto/4491/4491757m.jpg
    2013
  • /foto/4557/4557343m.jpg
    2014
  • /foto/4560/4560577m.jpg
    2014
  • /foto/4562/4562277m.jpg
    2014
  • /foto/4564/4564820m.jpg
    2014
  • /foto/4566/4566249m.jpg
    2014
  • /foto/4566/4566251m.jpg
    2014
  • /foto/4566/4566255m.jpg
    2014
  • /foto/5096/5096523m.jpg
    2014
  • /foto/6196/6196747m.jpg
    2016
  • /foto/6220/6220984m.jpg
    2016
  • /foto/6441/6441867m.jpg
    2017
  • /foto/8852/8852617m.jpg
    2017
  • /foto/7495/7495992m.jpg
    2018
  • /foto/8903/8903713m.jpg
    2020
  • /foto/9096/9096379m.jpg
    2020
  • /foto/9207/9207748m.jpg
    2021
  • /foto/10495/10495449m.jpg
    2023
  • /foto/10495/10495450m.jpg
    2023

Aukcje internetowe

Poprzednie: Muzeum Architektury Strona Główna Następne: pl. Bema Józefa, gen.


Gość: Neo[EZN] | 2003-12-01 12:39:32
Zdjęcie bardzo fajne ale będziemy mieli problem - pochodzi z serwisu kolej.pl i mam pytanie do irka - czy serwis wyraził zgodę na publikację tej współczesnej fotki? :-/ Jeżeli tak to ok a jeżeli nie to mogą nam wojnę wytoczyć :-/
Gość: | 2003-12-02 10:15:53
Myślę że zdiecia wam się podobają.Pasują na tą stronę
Gość: | 2003-12-02 10:08:43
Brat właśćiciel zdięcia wyraził zgodę.
Neo[EZN] | 2003-12-02 11:02:49
Ok, super :) Zatem podziękowania dla brata za zgodę :)
Gość: Baton | 2004-11-11 22:54:37
Ciekawe, bardzo ciekawe zapraszam na www.trzebnica.go.pl (kolej)
Gość: Neo[EZN] | 2004-11-12 01:34:25
Ciekawy tekst. Zastanawiałem się kiedy pojechał ostatni pociąg wąskotorowy z Wrocławia i kiedy na odcinku Trzebnickim. 14 września 1991 - to niby nie było aż tak dawno temu a baaardzo niewiele zostało z tej kolejki... :( Gdyby ta kolejka została odpowiednio rozreklamowana i przejęta przez powiat to myślę, że z niewielkimi dotacjami mogłaby w lecie funkcjonować i wozić m.in. turystów. Duża część trasy wiodła bezdrożami - najbardziej klimatyczny był zapewne odcinek od Przeworów Milickich (stacja w iglastym, bardzo dużym lesie) do Bracławia, gdzie szlak wiódł wzdłuż jezior, wiosek położonych na skraju lasu i groblami. Ja miałem okazję zobaczyć na początku lat 90 wąski, zardzewiały tor (zupełnie przypadkowo - podczas zbierania grzybów) w środku lasu w okolicach Milicza przed stacją Gruszeczka. Niestety zaprzepaszczono szansę na istnienie tej kolejki. Nie wiem tylko czy ją rozkradli czy sprzedano tory za granicę (takie wersje słyszałem). Teraz trzeba trzymać kciuki za kilka innych kolejek wąsk. których losy się ważą - między innymi koszalińską KD wyłączoną z eksploatacji w 2001 roku (w tym mieli ją ponownie uruchomić ale coś chyba nie wyszło...).
Polu | 2004-11-12 09:43:37
Ja z kolei zapraszam na stronkę poświęconą trzebnickiej wąskotorówce:
PP | 2004-11-12 16:52:19
Super stronka. Gratulacje!
ToMeK | 2004-11-12 19:07:14
GORĄCO POLECAM! Świetna strona. Gratululacje dla jej twórców.
Polu | 2004-11-14 01:33:40
Dzięki chłopaki za wyrazy uznania - najlepsze jeszcze przed Wami! Aktualizacja na dniach. Gorąco zapraszam :)
ToMeK | 2004-11-14 14:16:46
Podaj znowu link jak coś przybędzie - chętnie zobaczymy :)
Polu | 2004-11-16 09:06:31
No to jest mała cieplutka aktualizacja: w dziale STACJE rozrysowałem bardzo szczegółowy schemat przebiegu Wrocławskiej KD. Zapraszam do rzucenia okiem... :)
krylu | 2005-06-03 11:58:07
Piekne, dobrze że chociaz on ocalał. Ale tego barana, co kazał kolejkę zlikwidować, to bym końmi po majdanie ...