Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Dworzec autobusowy PKS (dawny), ul. Dąbrowskiego Jana Henryka, gen., Wrocław
wrotislau: Zdjęcie trzeba "zlustrować". Za budynkiem dworca widać ruiny a za autobusem .
2024 - Budowa buspasa na Jagodno, ul. Buforowa, Wrocław
Zdzisław K.: W miejscu "Domek ogrodowy" Powstanie pętla autobusowa dla budowanego buspasa na Jagodno.
Euro 2012 we Wrocławiu, Wrocław
krzych[k]: Przy okazji mozna dodać tu: .
2018 - 2019 Przebudowa wiaduktu (Bardzka / Buforowa), Wrocław
Tomen: Ponawiam prośbę o o zmianę nazwy obiektu z przebudowa na budowa oraz utworzenie osobnego obiektu dla nowo wybudowanego wiaduktu. To są dwa zupełnie osobne wiadukty. Przykład wiadukt Grabiszyńska - Wysoka, gdzie są oddzielne obiekty dla wiaduktu starego i nowego
ul. Szajnochy Karola, Wrocław
MacGyver_74: Nie musisz usuwać. Nad zdjęciem, po lewej stronie jest ikona "Edycja". Możesz podmienić.
Zakłady Persan Polska, ul. Krakowska, Wrocław
Zdzisław K.: Kadry nie do powtórzenia. Już historyczne zdjęcia. Obok jest tajemnicza działka na którą zwożone są od kilku lat gruzy, i dziwne materiały budowlane. Z niewiadomym przeznaczeniem?

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

MacGyver_74
Rob G.
Rob G.
McAron
krzych[k]
Tony
Paulus,
krzych[k]
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Alistair
MacGyver_74
Hellrid
Rob G.
atom
Rob G.
Alistair
atom
atom
atom
atom

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Węzeł wodny Bartoszowice - Opatowice
Autor: MT°, Data dodania: 2005-01-18 00:01:08, Aktualizacja: 2005-01-18 00:01:08, Odsłon: 10787

Tytułowy węzeł jako część wrocławskiego węzła wodnego powstał po wielkiej powodzi w 1903 roku w celu stworzenia systemu skutecznej ochrony przeciwpowodziowej miasta Wrocławia
TADEUSZ REDER, MT.

Tytułowy węzeł jako część wrocławskiego węzła wodnego powstał po wielkiej powodzi w 1903 roku w celu stworzenia systemu skutecznej ochrony przeciwpowodziowej miasta Wrocławia. W latach 1905 - 1917 zbudowano kanał żeglugowy (otwarty w 1912r.) wykorzystując w części koryto starej Odry ze śluzami Bartoszowice, Zacisze i Różanka, umożliwiający żeglugę statków o ładowności do 100 ton. Powstał też kanał przeciwpowodziowy (tzw.kanał ulgi) między jazami Bartoszowice i Różanka. Nad jazem Bartoszowice przerzucono most o długości 100m i szerokości 5,5m łączący Bartoszowice ze śluzą. W roku 1793 zbudowano zaś Jaz Szczytnicki, oraz prawdopodobnie póżniej kanał Opatowicki ze śluzą Opatowice, tworząc Wyspę Opatowicką, zwaną Wyspą Miłości.

Zdjęcie nr 1
Zdjęcie nr 2
Zdjęcie nr 3
Zdjęcie nr 4
Zdjęcie nr 5
Zdjęcie nr 6

Zdjęcie nr 7

Zdjęcie nr 8
Zdjęcie nr 9
Zdjęcie nr 10
Zdjęcie nr 11
Zdjęcie nr 12
Zdjęcie nr 13

W ten sposób uporządkowano przepływ wód Odry, rzeki z natury kapryśnej, której główne koryto od Trestna przez Swojczyce, Różankę i Osobowice z towarzyszącymi mu wyspami i starorzeczami (m.in. Schwarz Wasser - Czarna Woda) ciągnęło się wzdłuż północnego skraju szerokiej na kilka kilometrów Pradoliny Wrocławskiej, której dnem płynęły także Widawa i Oława.

Póżniej zbudowano też Jaz Opatowice na korycie nowej Odry, przekopanej jeszcze w latach 1531 - 1554. W okresie I wojny światowej, wykorzystując do pracy jeńców wojennych, usypano wały przeciwpowodziowe o łącznej długości 93km, które zabezpieczyć miały miasto przed wielką wodą do 2400m3/s. W ten sposób powstał "Przewał Widawski" o szerokości 150 metrów na kanale Odra - Widawa (wzdłuż obecnej Wenecji, czyli południowej części osiedla Strachocin), który ma umożliwiać skierowanie części wód Odry do Widawy i ominięcie w ten sposób miasta.

Zdjęcie nr 14
Zdjęcie nr 15
Zdjęcie nr 16
Zdjęcie nr 17
Zdjęcie nr 18
Zdjęcie nr 19

Węzeł wodny Bartoszowice - Opatowice to swoisty zabytek techniki hydrotechnicznej tworzący zarazem interesującą trasę spacerową, dawnych i obecnych mieszkańców Wrocławia. Wędrując od ulicy Braci Gierymskich przez Most Bartoszowicki, lub od Mostu Swojczyckiego (Chrobrego) Aleją Folwarczną mijając po drodze śluzę Bartoszowcką zawędrujemy wprost do Lasu Strachocińskiego. Podobnie w drugą stronę kierując się od Strony Strachocina Groblą łanieską, poprzez śluzę i Most Bartoszowicki zawędrujemy nad jaz Opatowice skąd mamy do wyboru zwiedzanie zakątków Wyspy Miłości, lub kierując się wzdłuż brzegu odry Groblą Szczytnicko - Bartoszowicką podziwiać piękno nadodrzańskich Etablissementów i Kładki Zwierzynieckiej. Podróż tą można zakończyć nieopodal Jazu Szczytnickiego wychodząc na wprost Mostu Zwierzynieckiego, a stąd już zaledwie kilka kroków do naszego wrocławskiego ZOO, ale o tym już w następnym artykule..:-)

Autor tekstu: Tadeusz Reder, Mariusz Tokarz
Opracowanie: Mariusz Tokarz (MT.)
Zdjęcia: www.wroclaw.dolny.slask.pl

/ / / / 6 /
/ / / / 6 / 10a /
/ Odr / 4 / 21 / /
/ / / /
/ Odr / 4 / 20 / /
/ Odr / 4 / 20 / /
/ Odr / 4 / 21 / /
mwp | 2005-01-18 10:14:28
Bardzo interesujące poszerzenie wiedzy o rejonie, który jest chyba znany niezbyt licznej grupie wrocławian. Do kończącego artykuł wątku spacerowego proponowałbym dodać parę fotografii z przedwojennego Wilhelmshafen jak choćby to , ale warto by dołożyć coś więcej, bo wiedzę o tym obiekcie warto upowszechniać.
MT | 2005-01-18 10:20:39
Pomysł wart uwagi,jak najbardziej się zgadzam. Mam w planach stworzyć osobny artykuł, coś na wzór spaceru wzdłuż grobli szczytnicko - bartoszowickiej z dokładniejszym opisem wszystkich ciekawych obiektów jakie można spotkać na tej malowniczej trasie i w ten sposób będzie mozna poswięcić więcej miejsca na Wilhelmshafen i nie tylko:-)
Danuta B. | 2005-01-18 10:37:12
Ode mnie szóstka.
FM | 2005-01-22 17:55:50
Ode mnie też szóstka, bo więcej dać nie mogę.
ruzams | 2008-11-06 00:04:00
Prośba: czy Autor artykułu lub ktoś inny może wskazać jakieś publikacje na temat wrocławskich budowli wodnych, a zwłaszcza opisywanego tu jazu Bartoszowice?