MENU
Markers
Most Lessinga i nie istniejąca zabudowa Uferstrasse (ul. Fryderyka Joliot-Curie), widziane z Bastionu Ceglarskiego. Poprzednie dodał: Neo[EZN]° - Data: 2003-09-27 19:10:50 - Odsłon: 2070

Photo by: rafal_74° - Creation date: 2014-10-12 17:02:08 - Number of photo views: 8088
Years 1920-1929


Most został otwarty w 1875 i zastąpił drewnianą przeprawę stojącą nieopodal w kierunku zachodnim (Most Czterofenigowy )
Zaprojektowany przez Alexandra Kaumanna był stalowym czteroprzęsłowym mostem kratownicowym systemu Schwendlera podpartym kamiennymi filarami. Miał 116,7 długości. Patronem mostu, tak jak sąsiadującego z mostem dawnego placu drzewnego, został dramatopisarz niemiecki epoki oświecenia, Gotthold Ephraim Lessing. W 1945 dwa z czterech przęseł mostu uległy zniszczeniu tak poważnemu, że uznano, iż odbudowa tej konstrukcji jest nieopłacalna. Postanowiono wybudować w tym miejscu całkiem nową konstrukcję, tj. dzisiejszy Most Pokoju
Na czas odbudowy Mostu Grunwaldzkiego (do 1947 r.) ocalała część zniszczonego mostu była wykorzystywana jako przeprawa dla pieszych. Most zwany był wówczas "Staromiejskim" (a potem "Wojewódzkim" z uwagi na bliskość siedziby Urzędu Wojewódzkiego).
Resztki konstrukcji rozebrano ostatecznie w 1958 r., w związku z budową nowego mostu.

  • /foto/397/397053m.jpg
    1878
  • /foto/5063/5063315m.jpg
    1885 - 1886
  • /foto/6021/6021658m.jpg
    1885 - 1886
  • /foto/3266/3266533m.jpg
    1886
  • /foto/7461/7461350m.jpg
    1886
  • /foto/9/9834m.jpg
    1886 - 1899
  • /foto/6/006571m.jpg
    1886 - 1900
  • /foto/4051/4051981m.jpg
    1888
  • /foto/3424/3424704m.jpg
    1888 - 1895
  • /foto/4413/4413908m.jpg
    1890
  • /foto/6036/6036557m.jpg
    1890 - 1896
  • /foto/3404/3404208m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/297/297253m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/331/331466m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/212/212902m.jpg
    1890 - 1903
  • /foto/268/268089m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/5695/5695012m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/411/411182m.jpg
    1891
  • /foto/441/441700m.jpg
    1893
  • /foto/8571/8571243m.jpg
    1894
  • /foto/7717/7717258m.jpg
    1894 - 1898
  • /foto/3414/3414244m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/4436/4436312m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/6275/6275065m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/8724/8724023m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/371/371968m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/5580/5580375m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/5626/5626323m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/16/16883m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/217/217678m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/4002/4002641m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7099/7099111m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7299/7299179m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/8547/8547547m.jpg
    1895 - 1902
  • /foto/357/357994m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/7636/7636126m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/341/341309m.jpg
    1895 - 1917
  • /foto/271/271794m.jpg
    1896
  • /foto/5120/5120916m.jpg
    1896
  • /foto/8298/8298843m.jpg
    1896
  • /foto/3559/3559629m.jpg
    1896 - 1900
  • /foto/160/160683m.jpg
    1897
  • /foto/6700/6700866m.jpg
    1897
  • /foto/56/56806m.jpg
    1898
  • /foto/253/253704m.jpg
    1898
  • /foto/3240/3240077m.jpg
    1898
  • /foto/5477/5477606m.jpg
    1898
  • /foto/7274/7274695m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/7201/7201066m.jpg
    1898 - 1902
  • /foto/9483/9483210m.jpg
    1898 - 1904
  • /foto/7637/7637897m.jpg
    1898 - 1905
  • /foto/6425/6425245m.jpg
    1898 - 1913
  • /foto/12/12279m.jpg
    1899
  • /foto/34/34394m.jpg
    1899
  • /foto/417/417313m.jpg
    1899
  • /foto/5085/5085809m.jpg
    1899
  • /foto/5432/5432477m.jpg
    1899
  • /foto/8159/8159608m.jpg
    1899
  • /foto/9027/9027913m.jpg
    1899
  • /foto/9629/9629566m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/51/51040m.jpg
    1900
  • /foto/240/240759m.jpg
    1900
  • /foto/241/241203m.jpg
    1900
  • /foto/446/446613m.jpg
    1900
  • /foto/7860/7860858m.jpg
    1900
  • /foto/8825/8825034m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/398/398945m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/3399/3399327m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/8575/8575629m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/8/8975m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/389/389980m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/412/412149m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/423/423313m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3579/3579221m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5385/5385007m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5658/5658438m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7347/7347380m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/9237/9237617m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10509/10509170m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/48/48650m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/343/343229m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/371/371695m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/7351/7351551m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/53/53906m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/235/235195m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/56/56407m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/21/21565m.jpg
    1901
  • /foto/214/214930m.jpg
    1901
  • /foto/284/284626m.jpg
    1901
  • /foto/5802/5802277m.jpg
    1901
  • /foto/6617/6617331m.jpg
    1901
  • /foto/401/401600m.jpg
    1902
  • /foto/5431/5431016m.jpg
    1902
  • /foto/6277/6277565m.jpg
    1902
  • /foto/34/34092m.jpg
    1904
  • /foto/6376/6376223m.jpg
    1904
  • /foto/422/422690m.jpg
    1905
  • /foto/5078/5078995m.jpg
    1905
  • /foto/8494/8494274m.jpg
    1905
  • /foto/7740/7740455m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/7303/7303306m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/297/297652m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/7066/7066571m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/9674/9674874m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/10422/10422889m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/3376/3376990m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/7779/7779237m.jpg
    1906
  • /foto/10189/10189765m.jpg
    1906
  • /foto/105/105797m.jpg
    1907
  • /foto/231/231107m.jpg
    1908
  • /foto/5625/5625809m.jpg
    1908
  • /foto/5626/5626304m.jpg
    1908
  • /foto/5649/5649272m.jpg
    1908
  • /foto/6741/6741286m.jpg
    1908
  • /foto/261/261053m.jpg
    1909
  • /foto/3812/3812099m.jpg
    1909
  • /foto/87/87004m.jpg
    1910
  • /foto/4146/4146190m.jpg
    1910
  • /foto/5435/5435272m.jpg
    1910
  • /foto/9354/9354202m.jpg
    1910
  • /foto/8939/8939600m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/7496/7496805m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/67/67585m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/336/336348m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/424/424706m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6190/6190353m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/7877/7877518m.jpg
    1910 - 1919
  • /foto/5114/5114601m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/8494/8494558m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/9059/9059130m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3/003063m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/111/111052m.jpg
    1911
  • /foto/4304/4304229m.jpg
    1913
  • /foto/6301/6301027m.jpg
    1914
  • /foto/247/247141m.jpg
    1915
  • /foto/248/248293m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/7284/7284963m.jpg
    1915 - 1930
  • /foto/8043/8043324m.jpg
    1915 - 1935
  • /foto/441/441809m.jpg
    1916
  • /foto/30/30148m.jpg
    1917
  • /foto/27/27723m.jpg
    1920
  • /foto/4785/4785091m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/4785/4785144m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/366/366465m.jpg
    1920 - 1926
  • /foto/48/48651m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/44/44888m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4887/4887362m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/372/372671m.jpg
    1920 - 1943
  • /foto/5/005527m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/6/006955m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/8243/8243749m.jpg
    1922 - 1928
  • /foto/280/280147m.jpg
    1925
  • /foto/4226/4226824m.jpg
    1925
  • /foto/9534/9534604m.jpg
    1925 - 1929
  • /foto/43/43227m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/11/11968m.jpg
    1925 - 1932
  • /foto/49/49124m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/7459/7459811m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/10257/10257236m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/447/447427m.jpg
    1929
  • /foto/17/17291m.jpg
    1930
  • /foto/446/446891m.jpg
    1930
  • /foto/7337/7337802m.jpg
    1930
  • /foto/7073/7073618m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/6188/6188684m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/1/001745m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/13/13612m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3969/3969496m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4583/4583486m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5847/5847235m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7381/7381741m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7796/7796492m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10349/10349250m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/11473/11473665m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4253/4253484m.jpg
    1932
  • /foto/10274/10274923m.jpg
    1933
  • /foto/3876/3876272m.jpg
    1934
  • /foto/35/35276m.jpg
    1934 - 1935
  • /foto/7709/7709960m.jpg
    1935
  • /foto/413/413682m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/8945/8945765m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/7711/7711441m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5767/5767518m.jpg
    1938
  • /foto/16/16719m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/5202/5202404m.jpg
    1940
  • /foto/9464/9464585m.jpg
    1940
  • /foto/6629/6629724m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/32/32185m.jpg
    1941
  • /foto/394/394727m.jpg
    1942
  • /foto/188/188326m.jpg
    1945
  • /foto/6546/6546426m.jpg
    1945
  • /foto/22/22374m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/4314/4314213m.jpg
    1947
  • /foto/7053/7053766m.jpg
    1947
  • /foto/7053/7053768m.jpg
    1947
  • /foto/7356/7356602m.jpg
    1947
  • /foto/7356/7356603m.jpg
    1947
  • /foto/20/20639m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/190/190146m.jpg
    1947 - 1950
  • /foto/190/190147m.jpg
    1947 - 1950
  • /foto/190/190436m.jpg
    1947 - 1950
  • /foto/5120/5120088m.jpg
    1947 - 1957
  • /foto/10069/10069533m.jpg
    1948
  • /foto/16/16459m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/271/271870m.jpg
    1950 - 1958
  • /foto/440/440140m.jpg
    1952
  • /foto/5753/5753953m.jpg
    1956
  • /foto/8348/8348096m.jpg
    1956
  • /foto/246/246054m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/10597/10597376m.jpg
    1960 - 1970

Bildarchiv Foto Marburg

Previous: ul. Wyszyńskiego Stefana, kard. Main page Next: Kamienica nr 30


Guest st: abcd | 2003-04-07 13:02:22
z tego co mi wiadomo to ten most ma sie calkiem niezle i nawet go remontuja. ale i tak pozdrawiam.
Guest st: Neo[EZN] | 2003-04-13 13:02:36
Nie :) Tego mostu, który jest widoczny na zdjęciu już nie ma. Obecnie remontują nowy most Pokoju, zbudowany w 1956 roku.
Kavikvs | 2005-01-07 00:42:41
Betonowa(?) Kładka Muzealna została zbudowana jeszcze przed wojną.Tutaj jest jeszcze drewniana.
bonczek/hydroforgroup/ | 2005-08-13 22:20:14
Kładka betonowa jest z 1929 roku.
rafal_74 | 2014-10-12 17:03:05
wito | 2014-10-12 21:43:00
rafał, OK, piękne, teraz plan w ruku i obiekty twórz, nie ma lekko :)
wito | 2014-10-12 21:44:26
PiEs, nawet rybentrop widać na wodzie, nad wózeczkiem.
wito | 2014-10-12 21:45:36
(Linka w wodzie )
rafal_74 | 2014-10-13 18:55:40
Ręka drży, oko w obłędzie, zmysł orientacji odmawia współpracy ;)
rafal_74 | 2014-10-13 19:22:52
Wspomagałem się tym planem