MENU
Przystanek PKP Wrocław Nowy Dwór - widok w kierunku wschodnim. Z peronu 2 odjeżdża Impuls z Węglińca do Wrocławia Głównego.

Dodał: jawc° - Data: 2013-08-11 17:41:19 - Odsłon: 3397
10 sierpnia 2013

Data: 2013:08:10 17:31:05   ISO: 400   Ogniskowa: 35 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D80   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 1250/1000000 s  


Przystanek kolejowy Nowy Dwór powstał po 1889 roku kiedy to wybudowano łącznik kolejowy Wrocław Zachodni - Wrocław Gądów. Nowy Dwór stał się istotnym punktem na trasie. Tutaj łączą się 2 linie: dwutorowa z Gądowa i również dwutorowa z Muchoboru. Przed wojną był trzeci tor dla pociągów podmiejskich z Wrocławia Świebodzkiego do Leśnicy. Przystanek był przebudowywany w latach 2004/2005. Po przebudowie przystanek ma 2 perony (po jednym torze), wcześniej był 1 peron z torami po obu stronach. Na przystanku znajduje się nastawnia (obecnie nieczynna), mocno uszkodzona w 1945 r. i odbudowana po wojnie. Na stacji był także stalowy pomost nad torami. Podczas oblężenia Wrocławia w 1945 r toczyły się w okolicy ciężkie walki m.in o stację Nowy Dwór kiedy zniszczono budynek dworca. Pozostałością tych walk były znaczne ilości niewypałów, które odnaleziono podczas modernizacji stacji. Niewypały znajdowały się pod samymi torami, po których 60 lat jeździły pociągi oraz pod peronem, a nawet niektóre wystawały na powierzchnię ziemi (moose - różne źródła). Charakterystyczny budynek nastawni kolejowej spłonął 28 września 2017 roku.

  • /foto/7688/7688293m.jpg
    1916 - 1917
  • /foto/5307/5307327m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/2/002933m.jpg
    1947
  • /foto/2/002935m.jpg
    1947
  • /foto/3/003788m.jpg
    2004
  • /foto/4/004624m.jpg
    2004
  • /foto/9/9257m.jpg
    2004
  • /foto/3746/3746602m.jpg
    2004
  • /foto/3746/3746605m.jpg
    2004
  • /foto/13/13594m.jpg
    2004
  • /foto/32/32572m.jpg
    2004
  • /foto/20/20476m.jpg
    2004
  • /foto/50/50885m.jpg
    2005
  • /foto/120/120982m.jpg
    2006
  • /foto/120/120983m.jpg
    2006
  • /foto/120/120985m.jpg
    2006
  • /foto/120/120986m.jpg
    2006
  • /foto/120/120989m.jpg
    2006
  • /foto/161/161657m.jpg
    2007
  • /foto/434/434499m.jpg
    2012
  • /foto/434/434503m.jpg
    2012
  • /foto/4033/4033242m.jpg
    2013
  • /foto/4079/4079630m.jpg
    2013
  • /foto/4694/4694203m.jpg
    2014
  • /foto/5582/5582079m.jpg
    2015
  • /foto/7308/7308120m.jpg
    2016
  • /foto/7308/7308129m.jpg
    2016
  • /foto/7755/7755675m.jpg
    2019
  • /foto/8367/8367016m.jpg
    2019
  • /foto/8448/8448612m.jpg
    2019
  • /foto/8868/8868227m.jpg
    2019
  • /foto/9073/9073425m.jpg
    2020
  • /foto/9167/9167431m.jpg
    2021

jawc°

Poprzednie: ul. Lotnicza Strona Główna Następne: Cmentarz Żołnierzy Polskich (wzgórze)


mietok | 2013-08-11 18:23:02
Jutro o 12:00 na Dworcu Głównym - Pendolino !
arkadoo | 2013-08-11 18:59:35
Czy ktoś od nas się wybiera?
YouPiter | 2013-08-11 23:00:16
To tylko pokażówka ? Jak pięknie pędzić - Pendolino, TGV :)
Wincenty Miros | 2013-08-11 23:30:13
Jestem wkurzony. Dzisiaj pędziłem samochodem przez przejazd kolejowy z szybkością ok. 4 (cztery) km/h i o mały włos bym pourywał koła to jeszcze tarłem podłogą o wystające płyty. Więc te nowinki mnie nie rajcują. Bo to zaspokajanie ambicji prezesów kolei i powód do brania mamony, a od pięćdziesięciu lat średnia prędkość pociągów i tak systematycznie spada.
Poli77 | 2013-08-12 00:15:58
Bez przesady przejazdy tylko z nazwy są kolejowe a tak naprawdę to ich naprawa leży w większości przypadków również do zarządcy drogi gdyż to nie pociągom a samochodom są potrzebne przejazdy to jedno. A drugie to to, że Polacy zawsze lubili narzekać i po co to komu i na co przecież i tak nikt tym nie pojedzie itd itp. W ten oto sposób do dziś można odróżnić jak przebiegała zachodnia granica polski przed 1945r. Nie można wszędzie gdzie się da narzekać. Za przykład podaje się często Francję i te superaśne TGV a reszty kolei SNCF się nie pokazuje bo wygląda podbie do naszej, propagandę trzeba miec na czym budować.
mietok | 2013-08-12 09:06:09
Dziś o 4:00 skład stał na stacji Międzylesie, a więc przyjedzie od strony Kłodzka.
Wincenty Miros | 2013-08-12 09:15:31
Co do utrzymania przejazdów to jesteś w błędzie bo na podstawie poniższego: Bieżące utrzymanie przejazdów kolejowych: Na podstawie Art. 28 ust. 1. ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007, Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) "budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei."
Waclaw Grabkowski | 2013-08-12 09:48:56
Poli ma rację. Wczoraj w tv była informacja na ten temat, a dzisiaj na Internecie: ,,Co na to Polskie Linie Kolejowe? - Jest to przejazd kolejowo-drogowy. Nie ma znaczenia, czy przez linię, czy jak w tym przypadku przez bocznicę. Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu toru i drogi przysługuje pociągom. Przez siedem miesięcy zapewnialiśmy obsługę przejazdu, mimo że miasto zrezygnowało z kolejnej umowy i nam nie płaciło”. Z przejazdu korzysta dziennie 8.500 pojazdów. Więcej tu: .