Trwający od początku XX w. rozwój kolei wąskotorowych w okolicach Starachowic był ściśle związany z miejscowymi zakładami przemysłowymi i wydobywczymi. W tym czasie powstała sieć kolei o szerokości toru 750 mm łączących starachowicki Wielki Piec z tartakiem na Bugaju, kopalniami rudy żelaza oraz licznymi ładowniami drewna. Wybudowana sieć liczyła ok. 60 km, zaś łącznie z kolejką lasów państwowych (z 1938 r.) na południe od Starachowic (w rejon Wykusu) – ponad 80 km.
Po wojnie zdecydowano o budowie ...
Trwający od początku XX w. rozwój kolei wąskotorowych w okolicach Starachowic był ściśle związany z miejscowymi zakładami przemysłowymi i wydobywczymi. W tym czasie powstała sieć kolei o szerokości toru 750 mm łączących starachowicki Wielki Piec z tartakiem na Bugaju, kopalniami rudy żelaza oraz licznymi ładowniami drewna. Wybudowana sieć liczyła ok. 60 km, zaś łącznie z kolejką lasów państwowych (z 1938 r.) na południe od Starachowic (w rejon Wykusu) – ponad 80 km.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Po wojnie zdecydowano o budowie kolei PKP łączącej Starachowice z Iłżą wykorzystując część istniejącego już torowiska (ukończono w 1950 r.). Kolejkę uruchomiono 1 września 1951 roku. Na liczącym 20 km odcinku prowadzono głównie ruch towarowy oraz ruch pasażerski (w szczytowym okresie do 6 par pociągów dziennie). W latach 60-tych na skutek zamykania kopalń oraz ograniczenia transportu drewna przewozy zaczęły spadać. Od września 1986 roku wstrzymano kursy pasażerskie, od 1994 roku towarowe, a w 1997 roku zlikwidowano kolejkę, a tabor przekazano na inne sieci wąskotorowe. W roku 2003, na skutek mediacji podjętych przez Fundacją Polskich Kolei Wąskotorowych nastąpiło przejęcie linii od PKP przez władze Starostwa Powiatowego w Starachowicach. Siłami wolontariuszy przyjeżdżających z całego kraju prawie w każdy weekend, od listopada 2003 do kwietnia 2004 udrożniono pierwsze 6 kilometrów szlaku. W maju 2004 r. przywrócono przewozy pasażerskie na odcinku Starachowice – Lipie. W sezonie 2008 operatorem było Stowarzyszenie Żuławskiej Kolei Dojazdowej, po czym w latach 2009 – 2010 ruch na kolei prowadziło Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Obecnie operatorem jest Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. Linia jest przejedna na odcinku Starachowice-Lipie oraz Iłża-Marcule (pomiędzy tymi odcinkami linia jest nieczynna z uwagi na kradzież blisko 5km toru). W 2022 r. dokonano przełożenia toru na odcinku 2 km pomiędzy Jasieńcem Iłżeckim a Błazinami z powodu budowy obwodnicy Iłży w ciągu DK9. (moose za ) Wykaz stacji, przystanków, ładowni i bocznic na linii: - Starachowice Wschodnie Osobowe, po., 0,0 km - Starachowice Wschodnie Wąskotorowe, st., km 0,5 - Kopalnia Henryk, bszl., km 2,8 - Lipie, poł., km 5,4 - Łaziska Iłżeckie, poł., km 9,3 - Kopalnia Zębiec, bszl., km 10,3 - Lubienia, poł., km 11,3 - Marcule, poł., km 13,1 - Jasieniec Iłżecki, po., km 15,8 - Błaziny, po., km 18,5 - Iłża, poł., km 19,9 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Starachowicka Kolej Dojazdowa na innych fotografiach | ||